Hari ni saya nak kongsikan tentang kenapa rambut mudah gugur. Selalu kita tertanya-tanya kenapa rambut kita mudah gugur? Ada banyak faktor dan penyebabnya. Mari kita baca perkongsian ini. Saya pun pernah alami rambut gugur yang sungguh banyak. Setiap kali sikat, gugur dalam 10 helai rambut. Memang menggerunkan. Jom saya kongsikan penyebabnya ye.


Apabila rambut gugur, kita akan rasa tidak selesa dan rasa kurang berpenampilan menarik walau kita bertudung. Walau bertudung, ahli rumah tetap boleh melihat tahap teruknya rambut kita walau di luar rumah ia menjadi rahsia.

Ada banyak penyebab dan punca kenapa rambut mudah gugur. Antaranya adalah kerana

1. Hormon

Biasanya ia berlaku apabila hormon tidak stabil antara hormon estrogen dan endrogen. Ia berlaku di kala wanita itu hamil, baru lepas bersalin, dalam proses monopause, setelah monopause. Haa selalu berlaku di kalangan wanita akibat inilah.

Betullah, selepas saya bersalin, rambut gugur saya memang banyak. Faktor hormon inilah yang membuatkan saya sendiri pun macam nak botak jadinya 😅.

2. Kekurangan nutrisi

Kita ingatkan badan kita cukup nutrisi sebab kita asyik makan je. Salah pemahaman begini. Sebenarnya badan kita perlukan protin yang cukup untuk membantu pembentukan rambut yang lebih kuat dan tidak gugur. Protin pulak, camne kita nak tahu ia cukup? Haa saya ada kongsikan di link ini. Anda baca di sana ye.

Kita perlu tahu apa yang kita perlu untuk bantu rambut kita elak dari berlakunya keguguran

Kekurangan asid folik, B12 juga menjadi faktor kenapa rambut sangat mudah gugur. Kita ingatkan kita dah makan dengan cukup, namun kita sebenarnya kekurangan nutrisi.

Kekurangan zat besi juga menjadi faktor rambut kita asyik gugur. Kita ingatkan kita dah makan macam-macam sayur, dah cukup. Tapi sebenarnya badan kita tak cukup zat besi yang penting untuk pembentukan rambut yang sihat.

Badan juga kekurangan zink. Apa kita makan dari makanan setiap hari yang bantu naikkan jumlah zink dalam badan kita, yang boleh menjadi pembantu dalam memastikan rambut kita kuat dan tidak gugur?

Anda boleh muhasabah sendiri dan fikirkannya ye.

3. Penggunaan shampu dan conditional yang tidak selamat dan mengandungi bahan kimia

Terlalu banyak jenama di pasaran yang menjanjikan bulan dan bintang tentang masalah rambut gugur di iklan-iklan secara online mahupun di pasaraya. Botol shampu dan conditioner pun menarik. Harga pun murah. Bau pun wangi. Selalunya kita akan terpedaya dengan ini semua, tanpa melihat tentang bahan yang terkandung di dalam shampu dan conditioner ini.

Kita perlu tahu bahan apa dalam Shampu dan conditioner kita agar ia selamat untuk kita guna

Cuba tengok shampu dan conditioner anda. Adakah kandungannya selamat? Adakah ia mengandungi

  • Syynthetic Fragrances.
  • Methyl dan Propyl dan Butyl daan Ethyl Paraben.
  • Stearalkonium Chloride.
  • Midazolidinyl Urea dan Diazolidinyl Urea.
  • Sodium Lauryl Sulfate (SLS)


Jika ye, ia adalah bahan kimia berbahaya dan boleh rosakkan rambut anda dan jadikan ia lebih parah dari sebelumnya.

Nak tau tentang shampu dan conditioner yang lebih selamat dan semulajadi? Baca di sini.

4. Umur

Tak dinafikan, makin berusia, makin mudah rambut gugur. Ini kerana usia kita makin meningkat, badan kita makin kekurangan hormon untuk pastikan rambut kita kuat dan tidak gugur. Bila meningkat usia, badan kita pun menua. Itu fitrah. Cuma kita boleh berusaha untuk menampung keperluan nutrisi kita yang kurang dan juga menggunakan produk rambut yang elok untuk berlakunya elakkan keguguran rambut yang ketara hingga boleh menjadi botak. Kan sambut adalah mahkota kita. Jaga ia.


5. Terlalu kerap menggunakan pengering rambut

Memang kalau kita nak cepat keluar dari rumah, pengering rambut adalah pilihan kita. Namun, jika ia terlalu kerap, ia juga boleh merosakkan rambut dan akibatkan keguguran. Jadi, kita perlu untuk sesuaikan penggunaan dan tidak mengeringkannya dengan suhu yang terlalu tinggi.

Antara pilihan lain adalah kita boleh mandi lebih awal untuk keringkan rambut secara semulajadi. Elakkan untuk mengelapnya dengan terlalu kasar. Ia juga boleh akibatkan rambut mudah gugur. Aih, manja betul rambut ni kan? Hehe.

6. Tekanan Emosi

Macam pelik kan? Kalau ada tekanan emosi, kenapa rambut jadi mangsa? Haa sebenarnya, apabila badan kita alami tekanan emosi, seluruh badan akan bagi kesan. Ianya adalah kerana badan kita alami tekanan oksidasi atau bahasa inggerisnya oxidation stres apabila jiwa dan fikiran kita tengah alami tekanan aka stres.

Dari sini, rambut juga akan alami kelemahan. Mudah putuh, sel rambut kita mudah patah, rosak di hujung rambut, akar rambut tidak kuat, dan menyebabkan keguguran rambut.

Oleh sebab itu, kita sangatlah perlu untuk menguruskan dan mengawal kadar stres kita kalau kita sayangkan rambut kita. Stres akan bertambah apabila rambut gugur. Kan? 😀

Apa Suplimen dan produk kesihatan rambut yang sesuai untuk bantu elakkan keguguran rambut?

  1. Luaran: Shampu, Conditioner dan Scalp Treatment by Shaklee. Bebas 2500 bahan kimia merbahaya dan tak ada langsung bahan kimia merbahaya.

Ia bantu dalam menguatkan rambut, menambah jumlah rambut, memberikan kulit kepala sihat dan tidak kering. Bantu dalam memastikan anak rambut boleh terbina lebih banyak dengan lebih cepat. Bantu hilangkan gatal-gatal pada rambut juga.

Haa dah jelas ke? Kalau nak shampu, conditioner dan scalp treatment Shaklee ni, boleh klik link di sini ye. Boleh terus order dengan harga ahli. https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816
Pembelian bulan September dan Oktober terus boleh dapat Free membership untuk set kesihatan rambut ni tau. Hanya RM235.60 untuk 3 produk ini dan memang ia berkesan insyaAllah. Saya sendiri dah pakai, memang berkesan dan menjadi. Klik link di atas ni terus ok.

2. Dalaman: Ambil suplimen Shaklee ESP, Omegaguard Zink, B compleks dan Vivix

Di sini saya kongsikan fungsi setiap vitamin ini ye. Boleh baca juga di sini.

ESP – Bantu dalam memberikan cukup protin pada badan untuk badan boleh membentuk lebih banyak rambut dan jadikan ia kuat dari dalam

Omegaguard- Membantu dalam menguatkan akar rambut dari dalam

B compleks – Bantu dalam berikan bekalan B 12 dan asid folik pada badan untuk pembentukan rambut yang sihat

Zink – Tebalkan rambut

Vivix – Bantu elak stres dan baiki dan baik pulih sel rambut yang rosak

Vitalize – Bekalkan nutrisi zat besi kepada kulit kepala agar salur darah ke rambut lebih lancar

Pengambilan set dalaman ini juga boleh dapatkan dengan pengeposan percuma dan keahlian percuma. Terus boleh dapat harga ahli dari saya. Boleh klik link ini untuk dapat harga ahli yang less 25% dari harga jual. https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816

Anda juga boleh hubungi saya untuk sebarang konsultasi ye. Nombor saya di sini. Www.wasap.my/60139422527

Nur Zahirah,

ID No: 846816

Boleh register di branch mahupun di HQ dengan jadikan saya sebagai sponsor anda dengan gunakan ID no saya ini.

Terima kasih.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *