Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hari ni saya nak kongsikan tentang apa itu autophagy.
Autophagy adalah teknik overhall, proses di mana badan kita lalui pembersihan dengan cara membuang toksin dan membina sel yang baru.
Dalam keadaan biasa, sel membiak dengan baik, termasuklah sel kanser. Inilah bahayanya. Autophagy ni adalah proses cuci darah. Bila kita sakit, Allah tarik selera makan kita. Ini kenapa? Sebab manfaat berpuasa dan autophagy ni. Hebat kan Allah. Autophagy bermula apabila kita berpuasa 17 jam ke 72 jam. Fuh. Hehe. Tapi, kita boleh dapatkan kesan autophagy dengan cara berpuasa seperti di bulan Ramadhan saja. Tak perlu sehingga ke 72 jam. Nak tau bagaimana? Ok di sini saya kongsikan.
Apakah manfaat autophagy pada badan kita ye?
Antara manfaat autophagy adalah untuk stabilkan balik dalaman kita. Endocannabinoid iaitu sistem stabilkan badan. Ia adalah balancer kepada badan kita. Autophagy adalah satu proses dalam sistem endocannabinoid badan kita.
Bila sel kita menua, autophagy akan diaktifkan untuk sel itu. Akan dinilai semula samada masih boleh digunakan sel itu atau tidak. Jadi, jika sel itu tidak boleh digunakan lagi, ia akan dibuang (cell remover), dan jika sel tu masih boleh digunakan, sel akan lalui proses diperbaharui semula. Kemudian jadilah sel yang elok semula. InsyaAllah.
Ini contoh autophagy berlaku pada kulit

Ini antara faktor gaya hidup yang boleh membantu kita mencapai autophagy juga di samping berpuasa sehingga 72 jam. Memang autophagy bermula pada jam ke 17 kita berpuasa, tetapi ia meningkat sehingga 300% selepas 36 jam berpuasa. Tapi mampu ke kita?

Sebab tu kita ada cara lain untuk capai autophagy ni, iaitu puasa macam biasa di bulan Ramadhan, dan tambah suplimen Shaklee. Kenapa? Saya ceritakan di bawah ni bagaimana suplimen Shaklee ini berfungsi untuk kita dapat autophagy ye.
Inilah 5 top suplimen untuk aktifkan autophagy. Dan di Shaklee, ini dia:
Untuk autophagy diaktifkan, memang perlukan Vivix dan coqtrol. Bahan di dalam kedua-dua produk Shaklee ni membantu untuk aktifkan autophagy berlaku dalam badan kita. Digalakkan ambil semasa bersahur. Untuk tingkatkan keupayaan untuk tidur lena, boleh add on sekali dengan ResV. Omegaguard diperlukan untuk sumber lemak sihat untuk boost proses autophagy dalam badan kita.
Inilah produk yang diperlukan untuk badan kita lalui proses autophagy yang hebat tu sambil kita berpuasa seperti ajaran Rasulullah saw. Tak perlu sehingga 17 jam ke 72 jam berpuasa pun, andai kita ambil produk Shaklee ini. Best kan? Sebab tak semua yang mampu untuk berpuasa sehingga 17 jam ke 72 jam ini kan? Jadi ini jalannya untuk dapatkan autophagy.
Produk yang disarankan ambil:
1. Vivix
2. ResV
3. Omegaguard
4. Coq Trol
Namun jangan tak puasa pulak ok. Puasa ikut macam puasa Ramadhan, tak perlu sehingga 18 ke 72 jam.
Autophagy boleh:
1. Mencegah perkembangan sel kanser termasuklah perkembangan sel kanser sejak awal lagi. Ia boleh bantu dalam baiki kerosakan DNA, kurangkan keradangan yang kronik. Ini semua faktor cepatnya sel kanser merebak. Namun bila amalkan autophagy, sel ini dengan sendirinya memperlahankan kerosakannya kerana kerosakan DNA semakin berkurang.
2. Apabila kita bersenam, sel badan kita ada ada stres. Autophagy membantu menstabilkan tenaga sel kita. Ia memperbaharui sel kita, jadi dalaman kita akan jauh lebih muda dari usia kita. Autophagy bantu dalam membaiki otot kita.
3. Mengelakkan dari penyakit berkaitan dengan neuro dan otak. Ia membantu dalam meningkatkan keupayaan otak kita dengan cara membuang protin yang tidak bagus di dalam otak.
4. Mengurangkan keradangan pada badan kita. Orang yang ada gout dan sakit-sakit sendi baguslah lalui autophagy proses ini.
5. Meningkatkan HGH (human growth hormone) apabila digabung dalam intermittent fasting dan berpuasa macam biasa selama 17 jam. Ia memberikan kesan anti aging yang hebat dan tingkatkan perkembangan otot secara sihat.
6. Tingkatkan tenaga sel dengan cara membina lebih banyak mitokondria
Namun, di mana saja ada keburukannya jugak kan? Jadi kita kena belajar tentang ini betul-betul agar kita boleh mengurangkan segala keburukan tu. Jika selalu buat autophagy, apa masalah dia?
1. Autophagy boleh menggalakkan kemusnahan kolagen yang tinggi. Penghasilan kolagen akan menurun. Jadi badan kita akan hadapi masalah kulit yang kurang cantik, kendur sana sini. Keperluan kolagen di badan kita ni tinggi. Namun, andai buat autophagy, kolagen akan musnah dengan tinggi. Autophagy juga menyekat penghasilan kolagen. Sebab itulah perlu ambil kolagen Shaklee, untuk menampung keperluan kolagen badan kita. Kekurangan kolagen boleh menyebabkan kita nampak lebih tua.
Kenapa kolagen ni penting untuk badan kita? Ini kerana 30% protin dalam badan kita ini adalah kolagen. Jadi ia adalah protin yang terpenting dalam badan kita. Kolagen ni diperlukan untuk kulit, tulang, otot, rambut, kuku, tisu berhubung dan sendi. Jika kekurangan kolagen, bahagian inilah yang akan terkesan. Sakit badan selepas buat autophagy kalau kita tak topup kolagen ke dalam badan kita.
Terdapat 28 jenis kolagen. Yang utama adalah jenis 1,2, dan 3. Kolagen kita mula berkurang secara semulajadi sejak umur 25 tahun. Arak, cahaya matahari, merokok adalah antara yang merosakkan kolagen walau tak lalui autophagy. Pada usia 60 tahun, separuh kolagen kita sudah tiada. 90% kolagen kita adalah type 1 dan 3.
Jenis kolagen dan yang terkesan dengan kemusnahan adalah 90% type 1. Potensi rambut gugur, kulit tak cantik dan kendur, kuku tak cantik, dan sebagainya ni kesan dari buat intermittent fasting sehingga 17 jam ke 72 jam (autophagy) tanpa topup kolagen dengan suplimen kolagen, especially dari Shaklee. Menyeramkan kan?
Kaki ayam ni berada di kolagen type 2, namun 90% kolagen yang dirosakkan adalah dalam jenis type 1.
Kolagen biasanya diambil dari ikan, babi, ayam dan kulit telur. Kolagen yang paling murah dan banyak di pasaran adalah menggunakan kulit telur. Shaklee kolagen dibuat dari ikan ye. Kolagen tiada di tumbuhan ye.
Cuba tengok ni, kolagen source type 1 adalah dari ikan antaranya. Tepat sekali ambil kolagen Shaklee. Memang boleh tampung 90% kekurangan kolagen akibat autophagy. Untuk memastikan kolagen boleh diserap dengan baik, kolagen mesti diambil bersama vitamin c.
Apa beza
1. Collagen
2. Collagen peptides
3. Hydrolized Collagen
4. Collagen Hydrolysate
Di sini saya nak bagi contoh. Contohnya kita makan kaki ayam untuk dapatkan kolagen type 2. Kolagen tu perlu diproses dalam badan dan menjadi hydrolyzed collagen dulu, baru boleh diserap ke dalam badan kita. Sebab tu berbeza dengan kolagen Shaklee. Dia memang dah halus habis sebab kategori peptides collagen. Ambik je, terus serap on spot. Alhamdulillah. Sebab tu kesan dia laju. Nama lain selain hydrolized adalah peptides. Dua-dua ni adalah benda yang sama.
Dalam 4 jenis ini, collagen peptides, hyrolyzed collagen dan hyrolysate collagen yang lebih bagus penyerapan dari kolagen.
Kunci nak tahu tentang syarikat yang guna istilah collagen peptides, collagen hydrolyzed dan collagen hydrolysate ni, senang saja. Jika syarikat tu adalah syarikat R&D, syarikat ni guna nama collagen peptides. Tapi kalau syarikat ni adalah syarikat OEM, mereka menggunakan nama collagen hydrolyzed dan collagen hydrolysate untuk kolagen mereka.
Shaklee adalah kategori Collagen peptides. Alhamdulillah. Makin rasa berbaloi ambil kolagen Shaklee ni. Nak jadikan kepada collagen peptides ni, kita kena masak kolagen tu, hancurkan dia jadi sehalus-halusnya. Contoh kaki ayam. Kita tak leh makan camtu je untuk dapatkan kolagen, sebab tu ia lambat penyerapannya. Sebab kaki ayam bukan kategori peptides collagen. Boleh faham ke ni?

So apa tunggu lagi? Nak order? Wasap nombor di bawah ye. Klik nombor ini.

Jika anda pergi ke branch atau HQ Shaklee dan nak register menjadi ahli Shaklee, boleh isi link ini siap-siap ye. Nanti boleh dapat diskaun 25% terus tau.

https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816

Sebarang pembelian dari saya, anda akan dapat konsultasi percuma. Dan akan dimasukkan ke dalam grup eksklusif kami di mana di situlah banyak kami kongsikan ilmu nutrisi dan ilmu berbisnes kepada ahli kami. Mana tau, melalui Shaklee anda boleh mencapai impian anda suatu hari nanti apabila anda mengetahui peluang tentangnya, seperti saya awal-awal dulu.

Join kami ye. Register di sini
https://www.shaklee.com.my/joinnow?sid=846816

Best Regards,
Nur Zahirah SID 846816
No tel: 0139422527
Your trusted Shaklee Independent Distributor
Shaklee Business Leader and Master Coordinator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *