Wahhh…nak raya ni…memang sume orang nak cantik…Sebab tu la tengah hot sekarang ni semua vitamin Shaklee yang boleh membantu dalam bab kecantikan ni..Daripada gi amik botox, gi amik susuk (mintak jauhla..ni mensyirikkan Allah ni) untuk cantik…lebih baik cuba Shaklee Collagen Powder. Tapi sebelum tu..lebih baik kita kenal dulu apa itu kolagen…apa gunanya…apa kepentingannya…Bila dah jatuh cinta..harga bukan duk no 1..yang penting berpuas hati dengan kualitinya…


Apa itu Kolagen ?



Kolagen adalah protein utama bagi tisu sokongan dalam badan
manusia. Kewujudannya merangkumi 30% daripada keseluruhan protin di dalam
badan.. Ia menyokong sebahagian besar sel-sel yang memberikan struktur,
kekuatan dan kekenyalan kulit dan tisu badan.. Kolagen disusun tiga rantai
polipetida (monomer protein) yang terpilih membentuk rangkaian triple helix
(pilihan ganda tiga). Segmen kecil dari tiap rantai mempunyai panjang asid
amino sebanyak 1.000-an dan ini merupakan penemuan terpenting abad ini.

Kolagen terdapat pada,kornea, kanta mata. kulit, salurdarah,
keratin (rambut, kuku), tulang, tendon ,rawan sendi, dan gigi,hati,tulang
sum-sum dan tisu dan organ seperti buahpinggang,jantung serta sistem limfatik.


Terdapat 29 jenis kolagen namun 90% adalah dari jenis kolagen I,
II, III dan 1V.


  • Kolagen I terdapat pada kulit, tendon, pembuluh darah,
    ligatur, organ, tulang (komponen utama tulang) dan gigi


  • Kolagen II: tulang rawan (komponen utama tulang rawan) ,mata


  • Kolagen III: reticulate (komponen utama retikuler serat).
    Rangkaian ini bertindak sebagai penyokong dalam tissue lembut seperti
    hati,jantung, tulang sumsum,arteri,kulit,usus,rahim


  • Kolagen IV: membentuk asas kepada sel membran dasar(serat yang
    melapisi permukaan rongga dan organ seperti buah pinggang ) kanta mata,
    atau endothelium yang melapisi permukaan interior pembuluh darah.


  • Kolagen V: permukaan sel, rambut dan uri.


FUNGSI KOLAGEN


  • menghasilkan asid amino penting seperti :


  • lysin,prolin dan glysin yang secara khusus diperlukan oleh
    tubuh untuk membina struktur tisu penyokong, dan untuk mengawal fungsi
    sel.


  • hydroxyprolin-memberi kekuatan dan keanjalan pada tisu
    penyokong dan tulang glisin -melembapan kulit.


  • alanin, prolin dan asparagin -menstabilkan struktur,melembap,
    menegang dan menganjalkan kulit lantas mengekalkan kulit cantik serta
    menghalang penuaan.


  • arginin -memudahkan tidur nyenyak, menghasilkan pola tidur.


  • mengawal metabolisme tubuh dengan mencerna secara enzimatik.


  • melindungi tulang rawan pada sendi daripada enzim dan
    kerosakan oksidatif .


  • menegang,menganjal dan melembapkan kulit.


  • menampung air dalam tubuh.


  • meningkatkan penyerapan kalsium.


  • menguatkan salurdah dan melancarkan pengaliran darah di bawah
    lapisan kulit


  • meningkatkan isyarat induksi



  • menghasilkan kualiti rambut dan kuku yang baik


KESAN KOLAGEN KE ATAS BADAN


  • memelihara ketegangan dan keanjalan kulit


  • memelihara kelembapan kulit


  • menyokong baikpulih tisu dari kecederaan otot dan tulang


  • menguatkan otot dan tulang


  • membantu hati dalam proses detoksifikasi(buang toksin)


  • memelihara kelenturan sendi


  • mengurangkan keradangan(inflammation)


  • memberi tenaga


  • membantu pola tidur


  • memulihkan penyakit saraf dengan membina semula lapisan protin
    pada saraf


KESAN KEKURANGAN KOLAGEN DALAM
BADAN

Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun
selepas usia 25 tahun.Kesan penurangannya mula dirasai lebihkurang 10 tahun
kemudian. Selepas usia 45-50 tahun, badan kita akan kehilangan hampir separuh
daripada kolagen yang ada. Jadi, semakin tua, semakin berkurangan kolagen dalam
badan.

Oleh itu kolagen diambil sebagai makanan kesihatan untuk pelbagai
penyakit seperti osteoarthritis(sakit sendi), osteoporosis, arteriosclerosis
selain untuk kegunaan kosmetik dan pelembab kulit.


TANDA TANDA PENUAAN


  • kulit kusam


  • tak bermaya


  • tiada seri


  • kulit kedut dan mula kendur


  • pigmentasi kulit


  • cepat letih dan lesu


  • sakit badan dan sendi


  • mudah lupa


  • kurang penglihatan



KOLAGEN YANG DIAMBIL SEBAGAI
SUPLEMEN MAKANAN


  • Kolagen ikan dihidrolisis adalah yang terulung


  • Ia dianggap satu penyelesaian yang mudah, selamat dan ideal
    bagi membantu merangsang pertumbuhan kolagen dalam kulit


  • Kolagen hidrolisis adalah suplemen pelbagai fungsi yang
    berpotensi untuk meningkatkan pengurangan pelbagai penyakit dan mengatasi
    masalah fizikal Ia adalah dari jenis kolagen1.


  • Berat molikul rendah daripada 1000 adalah lebih mudah dicerna
    dan cepat diserap ke dalam usus berbanding dengan kolagen kompleks dari
    kambing,lembu atau babi seberat 400 000.



  • Menyediakan predigested collagen telah dicernakan dahulu dan
    cepat diserap.


  • Kolagen ikan dapat mempertahankan bentuk struktur asalnya
    iaitu rangkaian `Triple Helix’, struktur bentuk yang sama terdapat pada
    kolagen manusia. Ini merupakan penemuan terpenting abad ini .


  • Memperbaiki konsentrasi hydrooxyproline (HyPro).


  • Menyediakan asid amino yang penting yang sering tiada dalam
    pemakanan.Ia mengandungi 20 asid amino, termasuk 8 daripada 9 asid amino
    essential (tidak ada tryptophan).



  • Memberikan nisbah asid amino yang diperlukan untuk pembentukan
    kolagen dalam badan.Menyediakan asid amino bebas dan peptida.


  • Menyediakan prolin yang secara khusus diperlukan oleh tubuh
    untuk membina struktur tissue, dan untuk mengekalkan fungsi sel..


  • Mengandungi arginin yang membantu tidur dan meningkatkan
    prestasi bersukan


  • Mengandungi asid amino yang menggalakkan tubuh untuk
    meningkatkan pembentukan otot.Lebih banyak otot tanpa lemak meningkatkan
    kadar metabolisme .Ini mencepatkan kadar pembakaran lemak .


  • Lemak yang terbakar daripada peningkatan otot tanpa lemak
    diubah menjadi tenaga. Akibatnya, ramai orang merasai peningkatan tenaga
    sepanjang hari kerana tubuh mereka dengan cepat menggunakan lemak sebagai
    sumber tenaga.


  • Mengandungi glucosamin dan asid hailuronik semulajadi yang
    menyokong baikpulih tissue penyokong terutamanya pada sendi.


  • Menyediakan penampungan air badan dan mengoptimakan
    penghidratan. Kesannya melembapkan dan meningkatkan kekenyalan serta
    ketegangan kulit.


  • Merupakan bahan yang baik untuk pemakanan ahli sukan.Ini
    penting bagi
    olahragawan untuk memulihkan kadar protein selepas latihan.


  • Mempercepatkan process pemulihan kecederaaan


  • Meningkatkan kewaspadaan mental, kejernihan mental,
    konsentrasi.


  • Ia boleh membentuk dan menegangkan badan.


  • Peningkatan tahap tenaga sesuai untuk pelan penurunan berat
    badan.


  • Memelihara dan menguatkan rambut dan kuku.


  • Ia membantu menegang kulit dalam melambatkan penuaan. Ia
    memberikan keseimbangan nitrogen positif yang penting dalam menyokong
    nutrisi bagi generasi usia seperti hilangnya kolagen dan kerosakan tulang
    rawan


  • Hati manusia juga memproses kolagen hidrolisis sebagai
    karbohidrat kompleks, yang mengimbangi gula dalam darah dan meningkatkan
    tahap tenaga.


  • Kajian klinikal awal menunjukkan pengambilan kolagen ikan pada
    sukatan yang betul selama 66 hari mampu memperbaiki penuaan kulit sebanyak
    80%.

__________________________
Haaa…tu dia tentang kolagen…apa pula kolagen pilihan saya?
Ni dia kolagen pilihan saya…iaitu Serbuk kolagen Shaklee…orang kata..semua kolagen sama..heheee..mana de sama…Shaklee ada kelainannya..Serbuk kolagen Shaklee ni lebih dari kolagen…ia merangkumi memperbaiki keanjalan kulit, mengawal penghidratan dan mengandungi antioksidan yang superb! Shaklee telah menjalankan ujian klinikal yang menunjukkan 71% pengguna berasa tekstur kulit mereka lebih gebu selepas menggunakan selama 8 minggu berturut-turut..
Apa perbezaan Serbuk Kolagen Shaklee ni?
Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi
4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen
, kolagen yang berkualiti
tinggi
dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul
sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*,
dapat diserap dengan mudah oleh
badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis
dengan berkesan.(sebab tulah kalau nak tempek kat muka untuk buat masker pon boleh…sebab ia sangat ringan molekulnya yang boleh serap srruuuuppp masuk kulit dengan cepat dan mudah! Jadi kesannya pon dapat cepatlah:))


Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih
Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan,
Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk
meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam
ke luaran.

Shaklee Collagen Powder mudah larut dengan minuman ( ni memang ye! saya goncang ckit je dengan milo…terus takde ketul2 kolagen ni..rasanya memanggg besttt) dan makanan
kegemaran anda. Setiap hidangan dipek di dalam satu uncang untuk memudahkan anda
menggunakannya secara segera pada bila-bila masa dan di mana saja. (part ni pon saya suka! ia dipek dalam peket kecik2..yang memudahkan kita bawak ke mana saja…takyah bawak botol ke hulur ke hilir..kalau timbang berat pon..tak effect jarum penimbang tu..ringannnn je…)


saya dah gunakannya hampir 15 peket..ni saya punya testimoni sendiri..saya rasakan kulit makin soft, gebu je..suami pon puji..badan makin bertenaga, tak mudah layu atau mengantuk, jerawat menghilang, parut maki pudar, bangun tidur pon muka dah tak berminyak…kulit rasa makin cerah..eheheeh….
ni pula testimoni dari teman2 saya di FB…Saya tak expose nama mereka sebab mereka takmau..




Bagaimana dengan anda? Nak cuba Shaklee?

Boleh hubungi saya di zahirahhafizan@gmail.com atau sms/whatsupp 0139422527 untuk sebarang pertanyaan:)


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *